Ako sa nám podarilo vytvoriť najlepší dizajn sveta?
Na tento titul si musíme ešte stále zvykať i my. Na počiatku stvorenia našich etikiet bolo len víno a láska ku kraju, v ktorom sme sa rozhodli usadiť. Dnes nám okrem nich spríjemňujú priestory reštaurácie aj krásne ocenenia zo svetových súťaží, ktoré nám môžu závidieť aj tie najväčšie firmy a výrobcovia sveta.
A takto to celé vznikalo…
Základná myšlienka bola, že tento priestor je ostrov pokoja, jednoduchosti a kvality. Sme zaviazaní tradíciám regiónu, zároveň v súčasnosti vyrábame moderné a kvalitné vína. Naše etikety preto obsahujú miestne motívy, súvisia s miestnou históriou a zastupujú miestne hodnoty.
Každé víno obsahuje jeden, alebo dva navzájom súvisiace motívy, ktoré sú charakteristické pre náš región. Väčšina z uvedených motívov pochádza z obdobia od začiatku dvadsiateho storočia až do päťdesiatych rokov.
Toto obdobie mnohí považujú za zlatú éru nášho kaštiela. Medzi motívmi sa nachádzajú rez kmeňa stromu, vahadlová studňa, husiarka, lietadlo, rušeň, stanica, kone, stromy, kočovní cigáni, bicykel, vŕba a mnohé iné.
Etikety nie sú samoúčelné a nie sú len dekoratívne. Demonštrujú miestne historky a práve toto im dodáva jedinečnosť a fantáziu.
Každá etiketa napriek rozličným motívom má jednotný štýl a je v minimalistickom štýle, aby sa na fľaši nenahromadilo veľa informácií. Motívy sú jednoduché a ručne kreslené. Dominuje im čistý priestor na takmer trojdimenznom papieri. Toto prevedenie vyjadruje to, čo znamenajú umelecké remeslá, ich náročnosť a zároveň eleganciu.
Čo jednotlivé motívy znamenajú?
Zlatý rez kmeňa stromu
Rez kmeňa stromu je centrálnym motívom, ktorý je jednotným prvkom a zároveň aj pečaťou nášho vinárstva. Jeho východiskovým bodom je lesopark, ktorý sa nachádza nad našim kaštieľom. Niektoré stromy v tomto lesoparku sú rovnako staré ako náš kaštieľ a vínna pivnica, to znamená, že pochádzajú z konca XVIII. storočia. Podľa tradície najstarší platan – ktorý je zároveň aj najstarším prvkom lesoparku – bol dovezený už ako veľký strom s vyvinutou korunou.
Kmeň stromu sme si vybrali ako centrálny motív nášho vinárstva preto, lebo sa viaže k miestu, obsahuje vývoj aj minulosť a môžeme ho interpretovať ako pečať, ktorou je ošetrené každé naše víno ako garancia kvality.
Noria
Motív: vahadlová studňa z XVIII. storočia a kone
História: pastevné kone pri vahadlovej studni – dobre charakterizujú život miestnych ľudí. Na tejto etike sa stretáva úcta k tradíciám, ktorá je typická pre naše víno a moderné šľachtenie. Tradíciu predstavuje vahadlová studňa, ktorá je najstarším spôsobom získavania vody. Oveľa jednoduchší, ako kolesová studňa, zároveň je vynikajúcim príkladom rovnováhy a účelnosti. Spočíva na pevných základoch, je z troch drevených súčiastok, ktoré sú navzájom spojené a tvoria vyváženú jednotu. Voda vo vedre sa dostane sama hore, nič tam nie je, čo by sa mohlo pokaziť – čo je pravý opak vecí, ktoré používame v súčasnosti. Poznamenávame, že dve studne nachádzajúce sa na statku sú rovnako staré ako kaštieľ a pivnica – to jest majú viac ako dvesto rokov.
Kone reprezentujú snahu o dokonalosť, premyslené šľachtenie a rozvoj. Kone už nechováme kvôli práci, ale pre zážitky, ktoré nám poskytujú. Ani víno nepijeme len preto, že obsahuje alkohol. To čo hľadáme vo víne je komplexná farba, chuť, vôňa, zážitok a kvalita. V dnešnom svete kone sú aj symbolmi ušľachtilosti pohybu, harmónie a krásy.
Milia
Motív: vozidlo grófa Zichycho a ovocný strom
História: v Rúbani symbol bohatstva znamenali vlastníci kaštieľa, rodiny Zichyovcov a Weiszovcov, ktorí vlastnili aj prvé automobily, ktoré sa objavili v dedine. Po veľkej hospodárskej kríze už začali vyrábať aj moderné športové autá, jedným z nich bola štvorvalcová Škoda Popular. Azda nie je potrebné zvlášť zdôrazňovať, že elegantný a ľahučký Popular privádzal do varu najmä ženskú časť rodiny.
Auto nebolo len farebné a vzrušujúce, ale jeho súťažný variant získal prvé a štvrté miesto na automobilových pretekoch v Monte Carle. Je vhodné poznamenať, že ôsmy, modernizovaný variant Populara (Škoda Octavia) vyrábali ešte aj v roku 1971, čo znamená, že pôvodná základná koncepcia, ktorú vyvinuli v roku 1930, bola mimoriadne úspešná a nadčasová (centrálny zvarený rám a kyvadlové polonápravy).
Ovocný strom nachádzajúci sa na etikete stojaci vedľa cesty, v dávnych časoch bol veľmi charakteristický pre tento región. Ovocné stromy vedľa cesty slúžili pre občerstvenie tulákov a kočišov. Neskôr však prišli na to, že pre rýchle autá znamenajú skôr nebezpečenstvo a výfukové plyny s vysokým obsahom olova škodia chuti ovocia.
Rizling rýnsky
Motív: záprah prepravujúci vínové sudy a vŕba
História: na etike je zobrazovaný klasický spôsob prepravy vína, ktorý bol v tomto regióne veľmi populárny ešte aj v štyridsiatych rokoch minulého storočia. Víno prirodzene dozrievalo v dubových sudoch a koč musel byť veľký a masívny kvôli preprave veľkej hmotnosti. Aj kone pochádzali z plemena silného muravského ťažného koňa. Bola to ťažká a zároveň veľmi zodpovedná práca, lebo kočiš prepravoval výsledok práce, ktorá trvala minimálne jeden – dva roky.
Druhý motív, ktorý sa nachádza na etikete, je často orezávaná vŕba stojaca na brehu potoka, ktorá je veľmi charakteristická pre náš vidiek. Mimochodom vŕbu neorezávali samoúčelne. Jej čerstvé konáre používali na pletenie košíkov, prútenú výstelku medzi sudmi, ktoré používali na prepravu vína a možno ešte viacerí sa pamätajú na pletené demižóny.
Je vhodné poznamenať, že vedľa nášho kaštieľa stojí jedna stará vŕba, ktorú ale už roky neorezávame, lebo my sme prestali vyrábať prútené koše…
Cabernet sauvignon
Motív: stádo diviakov a poľovnícka postriežka
História: v našom regióne najčastejším zvieraťom je diviak, ktorého trofej patrí k najobľúbenejším našich kolegov poľovníkov. Lov na diviakov je ale nebezpečný, pretože diviak, ktorý chráni svoje mláďatá alebo je zranený, je pre človeka životu nebezpečný. Nejeden poľovník skončil so smrteľnými zraneniami, preto viacerí dávajú prednosť na motíve nachádzajúcej sa poľovníckej postriežke pred posiedkou. Lov na diviakov patril medzi najobľúbenejšie trávenie voľného času niekdajších vlastníkov kaštieľa, rodine Weiszovcov a rodine Zichyovcov. Pri večeri uvarenej z mäsa čerstvo zabitého diviaka nemohlo chýbať ani mohutné a kvalitné miestne červené víno.
Poľovníci teda mali radi diviakov, avšak vinohradníci a vinári už nemyslia na nich s obľubou, pretože dokážu napáchať pomerne veľa škody v ich vinohradoch. Ale život na vidieku už je taký a my takisto ako diviak si užívame plody prírody.
Diviak je inteligentná a spoločenská bytosť, ktorá mimoriadne vytrvale hľadá svoj pokrm a chráni svoje obydlie. Zavalitý, silnej postavy, sa vyvíja pomalšie, ale dožije sa až pätnásť rokov. Jeho životaschopnosť charakterizuje aj to, že kým vlka a zubra vedeli vyhubiť v Európe, diviak je už státisíce rokov ustavične prítomný od severnej časti Afriky až po polárne pásmo.
Cabernet sauvignon Rosé
Motív: husiarka na brehu Parížskeho potoka
História: tento motív sa spája s bezprostrednou blízkosťou nášho lesoparku. Za dolným plotom tečie Parížsky potok, ktorý ešte aj dnes určuje charakter regiónu. Potok v minulosti bol silne močaristý, mal charakter jazera a mŕtveho ramena. Poskytol útočisko mnohým živým tvorom a vodným rastlinám, ktoré boli obľúbeným pokrmom husí. Na vyššie nachádzajúcich sa svahoch sa stretávali husiarky, ktoré pásli husi a pri tom sa hrali, spievali, hrávali sa na chytačku alebo len sa tak rozprávali.
S trochou preháňania môžeme povedať, že Parížsky potok sa spája s ešte jednou vecou s našim vinárstvom. Naše rosé víno v roku 2016 získalo zlatú medailu a dostalo sa medzi najlepšie vína sveta – a toto sa udialo práve v Paríži.
Chardonnay
Motív: starý rybár na brehu Parížskeho jazera
História: Parížsky potok, ktorý tečie v dolnej časti nášho priestoru má určujúci charakter na mikroklímu vidieka. Len málokto vie, že na brehu malého potoka kedysi vytvoril prirodzený jazerný systém, jeho stopy sú zachované na vojenských mapách z XVIII. storočia. Časť medzi Parížskym potokom a plotom vinárstva ešte aj dnes je močaristý a po výdatných dažďoch sa vytvoria na oboch stranách plotu väčšie a menšie jazerá. Kedysi na týchto miestach sa miestni občania vo veľkom venovali rybolovu, ryba tvorila dôležitú časť ich jedálnička.
Potok sa počas uplynulých dvoch storočí vďaka regulácii stiahol, avšak rybolov nevyhynul. Vďaka kopcom a dolinám bolo umelo vytvorených viac rybníkov, preto sa aj dnes často stretávame s pohľadom na starého rybára vysedávajúceho pod vŕbou.
Alibernet
História: železnica a vlak od druhej polovice XIX. storočia sa čoraz viac začlenili do každodenného života regiónu. Mesto Nové Zámky sa postupne stalo železničným uzlom, čoraz viac miestnych ľudí našlo zabezpečenú prácu a garantovaný dôchodok na železnici. Obyvatelia susedného Strekova sa stali telegrafistami, ale z obyvateľov vidieka sa stali aj rušňovodiči, sprievodcovia a traťoví robotníci.
V súvislosti so železnicou je vhodné poznamenať ešte jeden bohémskejší príbeh. Mladý gróf Zichy po jednej celonočnej zábave uzavrel stávku s jedným miestnym prednostom železničnej stanice. Predmetom stávky bolo, že kto absolvuje rýchlejšie úsek medzi Rúbaňou a Pribetou. Či gróf Zichy na svojom koni alebo vlak premávajúci sa medzi Rúbaňou a Pribetou. Preteky skončili nasledujúci deň víťazstvom grófa Zichyho. Gróf začal ďalšiu oslavu, na ktorej ale nebol prítomný jeho kôň. Ten skonal nasledujúce ráno po pretekoch následkom obrovskej záťaže.
Druhý účastník pretekov mal väčšie šťastie. Dnes je zrenovovaný a čaká návštevníkov v novozámockom železničnom múzeu, takže koniec koncov on sa stal skutočným víťazom. V každom prípade na našom motíve sa nachádzajú aj lokomotíva aj kôň a pre nás sú obidvaja víťazmi.
Devín
Motív: vinohradník stojaci vedľa bicykla a vŕba
História: väčšina našich príbehov pochádza z prvej polovice dvadsiateho storočia, tento ale pripomína sedemdesiate roky. Vinárstvo je zviazané popri tradičných odrodách aj k novošľachteným odrodám. Pri ich propagácii hral významnú úlohu aj vinohradník na bicykli. Pán inžinier Korpás, ktorý dnes je uznávaný šľachtiteľ viniča, ako mladý agronóm prišiel do rúbaňského družstva. Vďaka nemu sa v tomto vidieku pokračovalo v československom novošľachtení, ktoré je spájané s menom Doroty Pospísilovej a tieto dnes sa už viac menej považujú za známe odrody.
Šľachtenie je náročné na čas. Vytvorenie úspešnej odrody trvá niekoľko desaťročí, každý jeden krok vyžaduje viacročnú prácu. Preto si veľmi vážime prácu ešte aj dnes aktívneho pána inžiniera Korpása, ktorý v súčasnosti so svojim synom Bandim pracuje na vytvorení nových a nových odrôd. Táto etiketa je poklona novošľachteným odrodám a pánovi inžinierovi Korpásovi.
Veltlínske zelené
Motív: vodné vtáky a vodné rastliny parížskych močiarov
História: v minulosti sa v okolí Rúbane, predovšetkým na území vedľa Parížskeho potoka vytvoril prirodzený jazerný a močiarny systém. Jazerá postupne odvodnili a vytvorili umelé rybníky. Jedno z pôvodných jazier sa nachádzalo blízko vinárstva a je znázornené na vojenských mapách z XVIII. storočia.
Močaristý charakter vidieka poskytol priestor pre bohatý živočíšny svet, medzi živými organizmami sú aj ryby, obojživelníky, vodné cicavce a samozrejme aj vtáky. Taký istý bohatý bol aj rastlinný svet. Žiaľ, intenzifikácia poľnohospodárstva priniesla so sebou aj stiahnutie močiarov, preto dnes už pôvodný živočíšny svet sa nachádza len v Parížskom ochrannom obvode. Príroda je však mimoriadne silná a húževnatá. V období dažďov okolie potoka sa aj dnes stáva močaristým a znovu sa objavia aj už dávno zabudnuté jazerá.
Dunaj
Motív: putovné rodiny cirkusantov
História: na konci XIX. a na začiatku XX. storočia jednotvárny život obyvateľov tohto regiónu spestrili predstavenia rodiny cirkusantov, ktoré putovali v kočoch. Putovní cirkusanti zvyčajne tvorili väčšie, mnohopočetné rodiny, cestovali po vidieku na veľkých plachtových kočoch a len na zimu sa usadili na bezpečnom území mesta. Predstavenia trojgeneračnej rodiny boli príťažlivé pre veľké masy ľudí a tvorilo neoddeliteľnú časť miestnych osláv –na ktorých nemohlo chýbať ani kvalitné miestne víno.
Medzi cirkusantmi boli aj akrobati, klauni, povrazolezci, umelci v hádzaní nožov, kúzelníci a tanečníci. Etiketa zobrazuje dva momenty z tých čias. Na jednom zobrazení vidíme akrobata, ktorý sa snaží udržiavať rovnováha na velocipéde, podľa poznámok pochádzajúce z tých čias, veľmi šikovne vedel kľučkovať medzi na smrť vydesenými dedinskými ženami. Druhý moment je o šesťčlennej rodine, ktorá sa nachádza na koči. Štyria cirkusanti, manželka jedného a jedno bábätko putujú po ceste. Koč bol ich domovom, pracoviskom a aj dopravným prostriedkom.
Svoj sen
Motív: Jawa 500 OHV spolu s grófom Zichym a jeho manželkou, ďalej koza, ktorá stojí pod ovocným stromom
História: v Rúbani v tridsiatych rokoch XX. storočia sa sem tam objavil dymiaci motocykel, ale skutočný prelom aj v tomto smere znamenali letné dovolenky rodín Weiszovcov a Zichyovcov. Bohatý gróf došiel samozrejme na aute alebo motocykle a potom ich rád predstavil dedinčanom, ktorých hlasné stroje priviedli do údivu.
Podľa príbehu patriaceho k motocyklu svokor grófa Zichyho, bankár Weisz chcel dostať jeden dôležitý spis do Budapešti. Keďže zmeškali vlak, gróf spolu s manželkou sa ponúkli, že spis odnesú na novozámocké letisko, z ktorého ho lietadlo zobralo na čerstvo otvorené medzinárodné letisko v Budaőrsi. Tento moment môžeme vidieť na etikete.
Motocykel, ktorý sa nachádza na obrázku bol najsilnejším strojom v tomto čase, výrobok nedávno založenej firmy Jawa (Janeček – Wanderer). Jednovalcový motor s vačkovým hriadeľom a ventilmi v hlave valcov, ktorý mal viac ako 20 koní a dosiahol rýchlosť až 100 km za hodinu. Je vhodné poznamenať, že počas socializmu Jawa bola nútená prejsť na lacnejší dvojtaktný motor a medzi inými, práve tento krok zapríčinil stratu konkurencieschopnosti firmy po zmene systému.
Frankovka modrá
Motív: sivý stepný dobytok
História: dnešné plemeno sivého stepného dobytku pochádza z XIV. storočia, jeho najbližším príbuzným je tur divý. Sivý stepný druh dobytku bol z hospodárskeho hľadiska veľmi významný, pretože do začiatku XIX. storočia tvoril najznačnejšiu časť maďarského exportu na západ. Jeho mäso bolo mimoriadne chutné, samotný dobytok bol veľmi nenáročný, odolný voči chorobám, ale čo je najdôležitejšie, bol schopný na vlastných nohách absolvovať takmer viac tisíc kilometrové cesty do nemeckých miest. Vtedy to bol jediný spôsob realizovania hromadného exportu – neboli riadne cesty, železnica, lodné cesty. V tom čase sivý stepný dobytok patril medzi najčastejšie plemená v regióne.
Počet dobytka klesol vybudovaním železnice, ale jeho význam je aj dnes veľký: toto je jediné európske plemeno, ktoré je zaručene odolné voči chorobe BSE (Bovinná spongiformná encephalopatia) nazývaná tiež ako „choroba šialených kráv“. Toto plemeno sa živí výlučne pasením, nikdy nedostalo krmivo živočíšneho pôvodu a aj po genetickej stránke je úplne odolné.
So sivým stepným dobytkom sa spája aj vznik guláša ako jedla. Kuchári, ktorí varili guláš, hovädzie mäso krájali na malé kúsky a uvarili ho vo veľmi slanej vode, potom ho usušili na slnku a skladovali vo vzdušnom plátenom vreci. Toto potom zavarili do gulášu spolu s cibuľou, paprikou, na konci pridali soľ, koreniny a zemiaky. Toto je pôvodný recept kotlíkového guláša.
Dunaj, sladký
Motív: akrobatické lietadlo Avia B-122 nad novozámockým letiskom
História: lietadlo, ktoré vidíme na obrázku, neslúži na cestovanie ale na súťaže. Bolo totiž plánované na akrobatické účely. Vyrábala ho pražská firma Avia v rokoch 1936-37, namontovali doňho hviezdicový motor Walter s výkonom 430 koní a na pretekoch lietadlo dosiahlo vynikajúce výsledky. V rámci olympijských hier v Berlíne v roku 1936 získalo tretie miesto, v tom istom roku na akrobatických pretekoch v lietaní v Zürichu v individuálnej súťaži skončilo na druhom mieste a v skupinovej súťaži skončilo na prvom mieste. Najvyššia rýchlosť lietadla bola 270km/h a mohlo vystúpiť až do výšky 7 kilometrov. Máloktorí vedia, že novozámocké letisko vybudoval Tomáš Baťa, keď kúpil závod na spracovanie kože pre svoje továrne na výrobu obuvi. Mal vážne plány v súvislosti s letiskom, žiaľ, kvôli jeho predčasnej smrti stihol vybudovať len vzletovo – pristávacie dráhy. Budovy už nepostavil. Lietadlá ešte aj neskôr používali letisko, ale plán pravidelnej leteckej dopravy už nebol realizovaný.
Cabernet Sauvignon Sparkling
Motív: balón nad vodným mlynom
História: Za začiatok balónového lietania je považovaný rok 1783, kedy prvýkrát vzlietol teplovzdušný balón. Avšak jeho hromadné rozšírenie začalo o dvesto rokov neskôr, kedy sa na ich plnenie už mohli používať propánový plyn a bezpečné žiarovky. Dovtedy totiž používali benzín, petrolej, slamu a iné špinavé, ťažko regulovateľné zdroje tepla, v dôsledku čoho často dochádzalo k rôznym nehodám. Preto na začiatku minulého storočia sa začali používať balóny plnené vodíkom a héliom. Pri tých sa však tiež objavili problémy, a to s reguláciou: pri klesaní museli vypustiť časť plynu a pri stúpaní zase vysýpať piesok z vriec, ktoré boli zavesené na bokoch koša. Takýto typ balóna je vidno na obrázku, ktorý na Tomášom Baťom založenom novozámockom letisku predstavili francúzski majstri, ktorých zavolal práve Baťa na pomoc pri výstavbe závodu na spracovanie koží. Ale keď človek mieni, Pán Boh mení. Zrazu začal fúkať silný vietor a vystupujúce vzdušné víry spôsobili, že let balónom neskončil podľa plánov posádky. V dôsledku zlých manévrov a búrky bol balón odviaty až na breh Malého Dunaja, do Tomášikova. Tu sa im podarilo pristáť pri dodnes funkčnej technickej pamiatke, kolovom vodnom mlyne, ktorý je znázornený na obrázku. Cestujúci strach zapili kvalitnou pálenkou a spolu s balónom boli dopravení do Nových Zámkov nákladným vozidlom kožiarskeho závodu.
Sekt
Motív: túlavé divé husi v tmavej noci
História: s týmto motívom sa nespája žiadny príbeh. Dizajn a motív majú zdôrazňovať exkluzivitu sektu. Tomu slúži luxusne pôsobiace čierne pozadie na fľaši a pečať Château Rúbaň elegantnej ligotavej bronzovej farby, minimalistický zlatý nápis a dynamická skupina túlavých vtákov, ktorá je osvietená z boku zo strany vychádzajúcim slnkom. Dôležitým prvkom dizajnu je vynechanie väčšinou pokrčeného termo uzáveru. Tým sme nechali uplatniť štruktúru korkovej zátky, technickú eleganciu a upevnenie pôvabným točeným drôtom tiež čiernej farby. Na vrchole zátky šampanské uzatvára pečať bronzovej farby. Touto pečaťou garantujeme mimoriadnu kvalitu nápoja.
Tieto isté motívy sú zobrazené na dekoračnej darčekovej krabici, tu však dominuje logo a pečať Château Rúbaň. Všade je pozadie farby tmavej noci.
Lietadlo
Motív: akrobatické lietadlo Avia B-122 nad novozámockým letiskom
História: lietadlo, ktoré vidíme na obrázku neslúži na cestovanie ale na súťaže, bolo totiž plánované na akrobatické účely. Vyrábala ho pražská firma Avia v rokoch 1936-37, namontovali doňho hviezdicový motor Walter s výkonom 430 koní a na pretekoch lietadlo dosiahlo vynikajúce výsledky. V rámci olympijských hier v Berlíne v roku 1936 získalo tretie miesto, v tom istom roku na akrobatických pretekoch v lietaní v Zürichu v individuálnej súťaži skončilo na druhom mieste a v skupinovej súťaži skončilo na prvom mieste. Najvyššia rýchlosť lietadla bola 270km/h a mohlo vystúpiť až do výšky 7 kilometrov.
Máloktorí vedia, že novozámocké letisko vybudoval Tomáš Baťa, keď kúpil závod na spracovanie kože pre svoje továrne na výrobu obuvi. Mal vážne plány v súvislosti s letiskom, žiaľ, kvôli jeho predčasnej smrti stihol vybudovať len vzletovo – pristávacie dráhy, budovy už nepostavil. Lietadlá ešte aj neskôr používali letisko, ale plán pravidelnej leteckej dopravy už nebol realizovaný.
Teraz už poznáte všetky naše príbehy a tajomstvá.
Naše etikety si odniesli bronzovú medailu na Pentawards v Tokiu. Zaujali aj porotcov Red Dot Design Award v Berlíne, kde sme získali prestížnu cenu Red dot. A boli sme ovenčení aj medzinárodne uznávanou dizajnovou cenou FAB Awards.
Do siene svetového dizajnu sme boli vystrelení spoločne s našimi priateľmi a veľmi dobrými radcami, kreatívnym tímom dizajnového štúdia Pergamen z Trnavy. Bez nich by to nebola pravda.
Priatelia, ďakujeme!